Sokszor hallani sok helyen, ám ennél valószínűleg kevesebb alkalommal gondoljuk végig, pláne karácsonykor, mit is takar pontosan a szó: környezettudatosság. Általánosságban azt jelenti, hogy az ember úgy éli a mindennapjait, hogy figyelembe veszi tetteinek a környezetre gyakorolt hatásait – például takarékoskodik az energiával és a nyersanyagokkal, vagy odafigyel arra, hogy minél kevesebb hulladék keletkezzen.
Keresd a Zöldlista hoszteszeket december 14-én és 21-én az akcióban résztvevő Tesco áruházakban, és tudj meg többet a tudatos vásárlásról!
Az egyik olyan terület, ahol ezt kiválóan lehet alkalmazni, az a vásárlás. A közelgő karácsony remek alkalmat biztosít a rossz szokásaink megváltoztatásához, így nem kell az újévi fogadalomig várni!
Általában nem gondolunk bele, mennyi pénzt költünk el feleslegesen. Ennek tisztázására érdemes első lépésben leülni, és őszintén végiggondolni például a legutóbbi hétvégi nagybevásárlásunkat: biztos mindenre szükségünk volt azok közül, amiket megvettünk? És valóban olyanokat vásároltunk, amiket előre beterveztünk?
Ha ezen túl vagyunk, már jöhet is a tervezés. Írjuk össze egy cetlire vagy pötyögjük be az okostelefonunkba, mit szándékozunk venni. Hogy elkerüljük a karácsonyfa körüli feszengést és biztosan mindenkinek olyan ajándékot adjunk, aminek örül, nem árt előzetesen megtudakolni, hogy mit szeretne kapni az illető. Ne kötelességből keresgéljünk, hanem szeretetből és odafigyelésből – ezzel egyrészt megkönnyítjük a saját dolgunkat, másrészt ez érződik az ajándékon, és aki kapja, az is érezni fogja az üzenetét!
A bevásárlóközpontokat, üzleteket járva nagyon oda kell figyelnünk, hogy ne vezessenek meg bennünket. Érdemes nemcsak a szemmagasságban lévő polcokról vagy a fősorról válogatni – hiszen általában oda teszik a legdrágább termékeket -, hanem az alsó árusorokat is megnézni. Ott is találhatunk ugyanolyan jó minőségű, de olcsóbb termékeket.
Felejtsük el a reklámújságokat! Sokszor már automatizmus, hogy meglátunk benne valamit, ami ugyan nem létszükséglet, de most olcsón adják és vágyunk rá, és már rohanunk is megvenni. Utána meg ott porosodik a szekrény tetején, mert nem használjuk: olyankor vettük, amikor nem is volt rá szükségünk. Előzzük ezt meg: írjuk ki a postaládánkra, hogy nem kérünk reklámújságot! Ezzel többszörös hasznot hajtunk magunknak (nem idegesítenek a „mindenképpen vedd meg, mert most rendkívül kedvezően megkapod” üzenetek és a szórólapokhoz tárolásának, utólagos kezelésének a problémái), és „sok kicsi sokra megy” alapon védjük a környezetet is.
Ne dobjunk ki pénz csomagolópapírra se! Az ajándék értéke, jelentősége nem lesz nagyobb attól, hogy drága csomagolást készítünk hozzá. Helyette keressünk otthon olyan papírt vagy más anyagot, amibe „elrejthetjük” az ajándéknak szánt tárgyat. Ha nem találtunk, egy egyszerű szalag is megteszi.
Amikor az ünnepi menüt próbáljuk kitalálni, idézzük fel a korábbi tapasztalatainkat: milyen fogásoknak volt sikere? Készítsük el újra, esetleg picit változtassunk rajta, hogy ne legyen pont ugyanaz. Ha jóllaktunk tavaly kétféle menüvel és ránk száradt a hatféle pogácsa, süssünk, főzzünk most kevesebbet. Bármennyire is az ellenkezőjét gondoljuk ilyenkor, a boltok nem zárnak be hetekre, nem fogunk éhen halni. Sőt megkímélhetjük magunkat attól, hogy 5 napig egyhuzamban ugyanazt reggelizzük, ebédeljük és vacsorázzuk.
Ezekhez hasonló jó ötletekkel és tanácsokkal segít a Zöldlista – vásárló program az ország 30 Tesco áruházában december 14-én és 21-én. Aki a bolti vásárlás során alkalmazza és megfogadja a Zöldlista környezettudatos vásárlási alapelveit, ajándékot is kap.
Részletek a www.szelektalok.hu/zoldlista oldalon!