Hulladékgyűjtő hajó Budapesten

BudapestSzelektálásra alkalmas hulladékgyűjtő hajó szállítja el a folyami hajók és a part menti szórakozóhelyek szemetét a Duna budapesti szakaszán.

A hulladékszállítóvá alakított, közel 18 méter hosszú és majd’ 5 méter széles műanyag hajó naponta 30-40 köbméter vagyis megközelítőleg 16 tonna szelektíven gyűjtött hulladék elszállítására alkalmas, ez azt jelenti, hogy nagyjából 7-8 olyan kabinos hajót tud kiszolgálni, amely 180 férőhelyes.

A Tersus névre keresztelt, környezetkímélő gyűjtőhajó amellett, hogy a szelektív gyűjtés szolgálatában áll, a vízfelőli begyűjtéssel a partot korábban terhelő zaj- és károsanyag-kibocsátást is csökkenti.

A vízi hulladékgyűjtést lehetővé tevő, parti fogadópontok kiépítése és a szükséges infrastrukturális fejlesztés − a hajó átalakítását is beleértve − egy 65 millió forintos beruházással valósult meg a közeljövőben. A próbaüzemen túljutott a Tersus, ma már teszi a dolgát a Dunán, éttermi állóhajókat, nemzetközi szállodahajókat és rendezvényhajókat is kiszolgál.

A vízfelőli hulladékgyűjtés ötlete persze nem előzmény nélküli. A környezetkímélő, vízi gyűjtésben egyfelől Amszterdam városa is jó példával szolgálhat, ugyanis ott is hasonló módon gyűjtik a hajókon keletkezett hulladékot. Másfelől kísérleti jelleggel idehaza is működött már hasonló funkcióval bíró hajó. 2011 szeptemberében a Duna alsó szakaszán, Baja térségében a német, Bilgenentöler 8 nevű, úszó hulladékgyűjtő nyújtott ingyenesen elérhető, mobil szolgáltatást azoknak a hajóknak, amelyek igényelték azt.

Akkor mindez az EU WANDA névre keresztelt programjának keretében valósult meg, mely a dunai hajózás hulladékkezelésének összehangolását megcélozva jött lére, és kísérleti jelleggel több hulladékgyűjtő módszert is „futtatott”. Például ez volt az első olyan alkalom, amikor az úgynevezett hajóhulladékok, a fenékvíz, a fáradt olaj és más olajos-zsíros hulladékok gyűjtése a vízen, mobil módon valósult meg. Ebben az időszakban indult el a Bajai Országos Közforgalmú Kikötő zöld termináljában zajló szelektív hulladékgyűjtés is. A WANDA projekt jövőre megfogalmazott céljai között szerepelt továbbá a fedélzeti hulladékmegelőzés is.

Úgynevezett Zöld sziget egyébként Budapesten is üzemel, a BME előtt, fixált ponton állomásozó létesítmény a folyón közlekedő hajók okozta szennyezést próbálja csökkenteni. A napelememmel is működő, integrált szolgáltató központ használt motorolajat, sütőolajat, valamint szennyvizet gyűjt, és sokat tesz azért, hogy az amúgy is környezetkímélőnek számító, vízi úton történő fuvarozás még inkább azzá válhasson.

további cikkek

Ne dobj ki évente 190 ezer forintot! hírek
A piacok és szezonális termékek előnyei – A tudatos vásárlás közösséget teremt és csökkenti a pazarlást hírek
A jövő záloga: plasztikmentes hétköznapok hírek
Köszönjük
Hírlevelünk már úton.