Szelektálásra alkalmas hulladékgyűjtő hajó szállítja el a folyami hajók és a part menti szórakozóhelyek szemetét a Duna budapesti szakaszán.
A hulladékszállítóvá alakított, közel 18 méter hosszú és majd’ 5 méter széles műanyag hajó naponta 30-40 köbméter vagyis megközelítőleg 16 tonna szelektíven gyűjtött hulladék elszállítására alkalmas, ez azt jelenti, hogy nagyjából 7-8 olyan kabinos hajót tud kiszolgálni, amely 180 férőhelyes.
A Tersus névre keresztelt, környezetkímélő gyűjtőhajó amellett, hogy a szelektív gyűjtés szolgálatában áll, a vízfelőli begyűjtéssel a partot korábban terhelő zaj- és károsanyag-kibocsátást is csökkenti.
A vízi hulladékgyűjtést lehetővé tevő, parti fogadópontok kiépítése és a szükséges infrastrukturális fejlesztés − a hajó átalakítását is beleértve − egy 65 millió forintos beruházással valósult meg a közeljövőben. A próbaüzemen túljutott a Tersus, ma már teszi a dolgát a Dunán, éttermi állóhajókat, nemzetközi szállodahajókat és rendezvényhajókat is kiszolgál.
A vízfelőli hulladékgyűjtés ötlete persze nem előzmény nélküli. A környezetkímélő, vízi gyűjtésben egyfelől Amszterdam városa is jó példával szolgálhat, ugyanis ott is hasonló módon gyűjtik a hajókon keletkezett hulladékot. Másfelől kísérleti jelleggel idehaza is működött már hasonló funkcióval bíró hajó. 2011 szeptemberében a Duna alsó szakaszán, Baja térségében a német, Bilgenentöler 8 nevű, úszó hulladékgyűjtő nyújtott ingyenesen elérhető, mobil szolgáltatást azoknak a hajóknak, amelyek igényelték azt.
Akkor mindez az EU WANDA névre keresztelt programjának keretében valósult meg, mely a dunai hajózás hulladékkezelésének összehangolását megcélozva jött lére, és kísérleti jelleggel több hulladékgyűjtő módszert is „futtatott”. Például ez volt az első olyan alkalom, amikor az úgynevezett hajóhulladékok, a fenékvíz, a fáradt olaj és más olajos-zsíros hulladékok gyűjtése a vízen, mobil módon valósult meg. Ebben az időszakban indult el a Bajai Országos Közforgalmú Kikötő zöld termináljában zajló szelektív hulladékgyűjtés is. A WANDA projekt jövőre megfogalmazott céljai között szerepelt továbbá a fedélzeti hulladékmegelőzés is.
Úgynevezett Zöld sziget egyébként Budapesten is üzemel, a BME előtt, fixált ponton állomásozó létesítmény a folyón közlekedő hajók okozta szennyezést próbálja csökkenteni. A napelememmel is működő, integrált szolgáltató központ használt motorolajat, sütőolajat, valamint szennyvizet gyűjt, és sokat tesz azért, hogy az amúgy is környezetkímélőnek számító, vízi úton történő fuvarozás még inkább azzá válhasson.