Citarum, a legszennyezettebb folyó

Ha ellátogat Indonézia fővárosába, Jakartába, akkor egészen bizonyosan látni fogja a Citarum folyót is, amely jelenleg a világ legszennyezettebb folyója. Annyira tele van szeméttel, hogy a vizet sem lehet látni.

Egészen ez év őszéig senki nem tett semmit, hogy ezt a szörnyűséget megszüntesse. Közel 15 millió ember él a folyó medencéjében, de 27 millió ember vízellátását biztosítja, és nem csak nekik „köszönhető”, hogy a folyó ilyen állapotba került.

Vírus, baktérium, higany

A szakemberek el sem tudják képzelni, hogy milyen vírus-, és baktérium fertőzések, mérgezés fenyegetik az itt élőket, pedig a Citarum folyó egyike a szűkös vízvételi lehetőségnek. Az Ázsiai Fejlesztési Bank 2008-ban 500 millió dollár hitelt ajánlott fel a folyó megtisztítására, ám ennek ellenére ez nem látszik meg a „vízminőségen”. A folyó melletti textilüzem, és bőripari létesítmények nagymértékben hozzájárulnak ahhoz, hogy toxikus anyagok kerülnek a folyóba. A folyó higanytartalma százszorosa (!) a megengedettnek, míg ólomtartalma ezerszeres! A folyót közel 2000 ipari üzem szennyezi folyamatosan higannyal, ólommal, arzénnal, és egyéb toxikus anyagokkal. Annak ellenére, hogy ilyen mértékben szennyezett, a vizét továbbra is használják a rizsföldek elárasztására, a folyó mellett élők ezt isszák, ezzel mosnak, takarítanak. Minden nap 300 tonna ipari hulladék, 25 000 m3 háztartási hulladék ömlik a folyóba.

PET palackból kajak

Az itt élő francia testvérpár Gary és Sam Bencheghib elhatározták, hogy felhívják a világ figyelmét a folyó tarthatatlan állapotára. Bambuszból, és kb. 300 PET palackból kajakokat építettek, hogy testközelből dokumentálhassák a folyó állapotát. A látottakat dokumentumfilmen rögzítették, és a Change World’s facebook oldalon közzétették. A szennyezettség mértéke akkora, hogy teljes védőöltözetben mertek nekivágni a kéthetes túrának, annak ellenére, hogy így szinte elviselhetetlen volt a hőség. A második napon Sam úgy döntött, hogy valóban elmerül a témában, és beugrott a vízbe. Szerencsére a támogató csapat közel volt, így lehetősége volt lezuhanyozni a mocskos fürdő után, ám az itt élő 15 millió ember jelentős részének ez nem adatik meg, hiszen az ipari szennyezés már a talajvizet is megszennyezte. Két hét alatt 68 km-t tettek meg azon a folyón, amely végül a Jáva-tengerbe ömlik. Gyakran felszínre kerül a kérdés, hogy az óceánokba honnan kerül ez a mérhetetlen mennyiségű műanyag? A kérdésre részben választ ad a Citarum folyó. A becslések szerint az óceánokban található műanyagok 80 százaléka a folyók közvetítésével jut oda.

Hatósági intézkedések

Akciójuk elérte a hatását, és a jávai hatóság azonnali intézkedéseket léptetett életbe. Ahogy arról Gary beszámolt a Jakarta Post-nak, a Környezetvédelmi és Erdészeti Minisztérium hulladékgazdálkodási igazgatója meghívta őket, hogy bemutassa a vészhelyzet megoldására készített terveiket.

Novemberben a helyi hatóságok megkezdték a Cisnai tó megtisztítását, amely a folyó forrása. A helyi önkormányzatoktól a kormány átvállalta a felelősséget, és megígérték, hogy az ipari létesítmények tulajdonosain keményen számon fogják kérni a környezetvédelmi előírások betartását. Azok, akik nem tartják be az előírásokat hamarosan bezárásra kerülnek. A folyó mellékágai mellé kamerákat telepítenek, hogy elkaphassák azokat, akik a hajnali órákban, vagy sötétedéskor a hulladékot a folyóba dobják. Ezzel párhuzamosan megkezdik a folyómeder kotrását is – tette hozzá Djoko Hartoyo, a Tengerészeti Minisztérium szóvivője.  „Ezúttal ez nem játék. A teljességre törekedve megtisztítjuk a folyót, hogy olyan tiszta legyen, mint 50-60 éve volt.”

A folyó megtisztítása 2018 februárjában kezdődött, és várhatóan 7 évig fog tartani.

Forrás:

http://www.thejakartapost.com,

https://en.antaranews.com

https://www.ecowatch.com

Fotók: RiverBlue

további cikkek

Ki fizet valójában az olcsó internetes rendelésekért? hírek
Mennyi aranyat dobsz ki, ha a régi telefonod a kukában végzi? hírek
A modern csomagolási megoldások segítenek az élelmiszer-pazarlás csökkentésében hírek
Köszönjük
Hírlevelünk már úton.