Ötletek az Európai Hulladékcsökkentési HéthezAz Európai Hulladékcsökkentési Hét keretében már korábban is nagyon változatos akciók valósultak meg. A résztvevők konferenciákat rendeztek, információs pultokat helyeztek ki, hulladékcsökkentési témakörben versenyeket hirdetettek, és végül, de nem utolsó sorban kiállításokat is szerveztek lelkes önkéntesek közreműködésével.

6 év alatt 49.501 akció került megvalósításra szerte Európában.

A tudatosságnövelő akciók helyszíne nagyon változatos volt, előfordultak metró állomásokon, szupermarketekben, irodákban, iskolákban, reptereken és az interneten keresztül is végrehajtott hulladékmegelőzési akciók. Minden jóváhagyott és megvalósult akció megtalálható az Európai Hulladékcsökkentési Hét nemzetközi adatbázisában, ahol az azokról készült fényképek és videók is megtekinthetők.

Nézz szét akcióötleteink között!

I. Tematikus akcióötletek

  • Hulladékcsökkentés:  A hulladék keletkezésének megelőzése, illetve a keletkezett hulladékmennyiség csökkentése
  • Újrahasználatra való előkészítés és újrahasználat
  • Újrahasznosítás – hulladékok szelektív gyűjtése és újrahasznosítás

II. Korábbi évek megvalósított akciói

III. Ötletek Európából


I. Tematikus akcióötletek

Ötletek, akcióötletek

1. Hulladékcsökkentés: A hulladék keletkezésének megelőzése, illetve a keletkezett hulladékmennyiség csökkentése

Ez a témakör azokat az akciókat fedi le, melyek fő célja a figyelem felhívása a sürgős változtatásra a termelt hulladék mennyiségének mérséklését illetően, úgy hogy ötleteket biztosítanak ahhoz, hogy hogyan csökkentsük a keletkező hulladékot, vagy hogyan ne termeljünk egyáltalán. Ezek között az ötletek között találunk olyanokat, mint például az otthoni komposztálás, a “Nem kérek szórólapot!” matricák használata a postaládákon, vagy a csapvíz választása a palackozott ásványvíz helyett. Ide tartoznak még azon akciók, melynek célja a fogyasztói magatartás megváltoztatása azáltal, hogy ösztönzik a fenntarthatósági szempontok figyelembevételét a vásárlás során: válasszunk öko-címkével ellátott, illetve csomagolás nélküli vagy minél kevesebb csomagolással rendelkező termékeket, illetve ha tehetjük, akkor válogassunk a nagy tételben, ömlesztetten kínált termékekből. Az ajándékvásárlásnál pedig próbáljunk úgy meglepetést szerezni, hogy ne egy újabb terméket vásároljunk, hanem válasszunk ajándékba szolgáltatást (pl. ajándékozzunk színházjegyet, koncertjegyet vagy egyéb “élményeket”).

Információs kampányok

  • Kiállítás vagy információs stand, mely tájékoztatást nyújt a hulladék negatív környezeti, társadalmi és gazdasági hatásairól, illetve a hulladék csökkentésének szükségességéről
  • Kerekasztal beszélgetés vagy konferencia, ahol megvitatható a téma lehetőséget biztosítva az információ megosztására
  • Készítsünk videót a keletkező hulladék hatásairól és a hulladék kibocsátás csökkentéséről, majd publikáljuk minden számunkra elérhető csatornán (YouTube, Facebook, Twitter, TV, mozi…)
  • Helyszíni látogatások (komposztálás, szociális szervezetek, kerékpárjavító üzletek), melyeket a témát érintő „kerekasztal beszélgetés” követ
  • Figyelemfelkeltő filmek vetítése (Trashed, Plastic Paradise, Bag it!, Waste Land) melyeket egy-egy beszélgetés követ és a résztvevők konkrét, a mindennapok során alkalmazható tippeket is kapnak
  • Hulladékcsökkentési verseny (rövidfilm, játék, poszter, stb.)
  • Postaládán elhelyezhető “Nem kérek szórólapot!” matrica terjesztése
  • A csökkenő környezetterhelési eredmények bemutatása, mely a munkahelyünkön bevezetett intézkedések hatására a hulladékkeletkezés megelőzése érdekében történik
  • Lépjünk kapcsolatba gyerekekkel és kérdezzük meg őket arról, hogy mit gondolnak a saját hulladéktermelésükről, továbbá arról, hogy mit tesznek a hulladék keletkezésének megelőzése érdekében a mindennapi iskolai (vagy otthoni) tevékenységeik során
  • Gyűjtsünk ötleteket közösen az iskolában, hogy hogyan lehet csökkenteni az ott, helyben keletkező hulladék mennyiségét.
  • “ÖKO-lakos törzsvásárlói kártya” bevezetése, mely jutalmazza a környezettudatos magatartást, illetve hirdeti a fenntartható modellen alapuló üzleteket

Erőforrás-felhasználás csökkentése

  • “Víz Bár” akció: kóstoltassunk különböző típusú vizeket bekötött szemmel az érdeklődőkkel, úgy hogy van közte csapvíz is
  • Hirdessük az újrahasználható pelenkák használatát, mutassuk be előnyeiket
  • Hulladékcsökkentési akciók az irodákban (kétoldalas nyomtatás; a régi, egy oldalas nyomtatású papírok felhasználása; csapvíz, vagy vízautomata használata; üvegpoharak és csészék használata műanyag poharak helyett; igazi tea használata a filteres helyett)
  • Egy öko-design termék bevezetése
  • Vezess be fenntartható beszerzési politikát iskoláknál/cégeknél az irodai és konyhai alapanyagok tekintetében
  • Telepítsünk vízhűtőket ahelyett, hogy palackozott vizet adnánk
  • Telepítsünk olyan kávéautomatákat, amelyekben bögrét is használhatunk a műanyag poharak helyett és hirdessük, hogy mások is saját bögréjüket használják

Csomagolási hulladék csökkentése

  • Workshop arról, hogyan lehet az ételek csomagolását csökkenteni
  • Hirdessük a csomagolás nélküli ételek vásárlását
  • Rendezzünk “Kicsomagolási akciót”, segítsünk az egyszer használatos műanyag zacskók használatának csökkentésével kapcsolatos tudatosság növelésében
  • Hasonlítsuk össze a bevásárlókocsik tartalmát: Ki vett kevésbé csomagolt terméket? Hogyan tudunk mindannyian tenni azért, hogy elkerüljük a túlcsomagolt termékek vásárlását?
  • Helyezzünk ki információs táblákat az élelmiszer boltokban, melyek segítik a vásárlókat a kevesebb csomagolással rendelkező termékek kiválasztásában
  • Hirdessük és népszerűsítsük az újrahasználható bevásárlótáskák, valamint az élelmiszer boltokban megmaradt kartondobozok szállítóeszközkénti használatát
  • Dolgozzunk ki koncepciót arra, hogy hogyan lehetne a cégek által használt csomagolóanyagokat újra felhasználni
  • Vezessünk be fenntartható beszerzési politikát iskoláknál/cégeknél az irodai és konyhai eszközök tekintetében

Ételhulladék csökkentése

  • “Nulla hulladék” ebéd/piknik/vacsora szervezése
  • Workshop: hogyan főzzünk maradék alapanyagok felhasználásával?
  • Workshop arról, hogy megismerjük, milyen információkat tartalmaznak a termékek címkéi (összetevők, lejárati dátum, stb.)
  • Rövidfilmek vetítése a hulladékcsökkentésről. Vedd fel a kapcsolatot a Love Food Hate Waste kampány szervezőivel vagy a Recycle Devon-nal, vagy nézd meg a Love Food filmverseny pályázatait
  • Kezdjünk el komposztálni otthon vagy a munkahelyen
  • Vezessük be a “közösségi komposztálást”
  • Osszunk ki bevásárló listákat és segítsük a vásárlókat, hogy jobban megtervezhessék bevásárlásaikat elkerülve a felesleges termékek megvásárlását.
  • Workshop: Hogyan kerüljük el az ételhulladék keletkezését már a vásárlás és/vagy a felhasználás során?
  • Javítsunk az iskolai vagy munkahelyi büfé működésén azáltal, hogy ott is csökkenjen a keletkező ételhulladék mennyisége

2. Újrahasználatra való előkészítés és újrahasználat

Ez a témakör olyan akciókat takar, melyek emlékeztetik a résztvevőket arra, hogy a termékeknek több életük is lehet: népszerűsítik a javítást, a termékek újbóli használatát ahelyett, hogy újakat vennénk, illetve a már szükségtelenné vált, de még használható darabok elajándékozására buzdít.

  • Gyűjtés szervezése újrahasználati célból: Szervezd meg ruhák, könyvek, bútorok, elektronikai és egyéb eszközök gyűjtését, hogy az összegyűjtött tárgyak adományként átadásra kerülhessenek iskolák, szociális szervezetek és újrahasználati központok számára.
  • Csere-bere piacok: lehetőség biztosítása az általunk megunt holmik elcserélésére
  • Használt termékek piaca
  • Kreatív újrahasználat: workshopok/kiállítások/divatbemutatók szervezése hulladékká vált anyagok felhasználásával
  • Javítóműhely: adj még egy esélyt elromlott tárgyaidnak!
  • Adománygyűjtő doboz
  • Újrahasználható „csomagolás” készítő workshopok: ételtartók, kulacsok, bevásárló táskák készítése
  • Irodaszerek újrahasználati akciója: kidobásra ítélt irodaszereket, mappákat, gyűrűs irattartókat, egy oldalra nyomtatott papírok és más újrahasználható termékeket mi magunk újrahasználunk vagy felajánlásra kerülnek iskoláknak, szociális intézményeknek vagy újrahasználati központoknak.

3. Újrahasznosítás – hulladékok szelektív gyűjtése és újrahasznosítás

Ez a témakör azokat az akciókat gyűjti össze, amelyek segítenek fejleszteni a lakosság szelektív hulladékgyűjtési szokásait: elmagyarázza számukra, hogy a megfelelő gyűjtőhelyre visszavitt hulladék hogyan segít abban, hogy az anyagok visszakerüljenek a folyamatos körforgásba, illetve a hulladékválogató- és feldolgozó üzemekbe szervezett látogatás betekintést nyújt az újrahasznosítási folyamat további részeibe.

  • Információs standok felállítása, hogy tájékoztassa a lakosságot a hulladékok környezeti, társadalmi és gazdasági hatásairól, különösen a hulladékégető és lerakó környezetre gyakorolt negatív hatásait, a hulladék válogatásának szükségességét és újrahasznosítását;
  • Olyan könnyen érthető szelektálási útmutatók készítése, amelyek a háztartások és a célközösség között kerülnek kiosztásra
  • Hulladék szelektív gyűjtésének bevezetése a munkahelyeken, iskolákban, nyilvános helyeken (hulladékválogatási játékokon keresztüli is);
  • Figyelemfelkeltő filmek vetítése a hulladékokra és az erőforrások szűkösségére vonatkozóan, majd egy vita keretében konkrét mindennapi praktikák összegyűjtése a közönséggel együtt
  • Helyszíni szemlék szervezése hasznosítók és a komposztáló üzemek megtekintésére, majd az ezt követő eszmecsere lebonyolítása
  • A hulladék válogatását, újrahasznosítását népszerűsítő filmpályázat kiírása
  • Újrahasznosítási workshop/verseny

II. Korábbi évek megvalósított akciói

Szuperhős eco


III. Ötletek Európából

Európai országok sziluett

Ingyen szerelősátor a városban (Skócia)

A városok egy vagy több pontján ún. szerelősátrakat húznak fel (lehet épület is), ahova a helyiek elvihetik elromlott háztartási gépeiket (pl. porszívó, kávéfőző, bicikli stb.) és az ott lévő szakemberek segítenek nekik megjavítani. Ha egyszer ingyen megtapasztalják a javítást, máskor akkor is javíttatni viszik először, ha az pénzbe kerül is. Ez arra buzdíthatja a lakosokat, hogy az új termékek vásárlása helyett, amíg lehet, inkább javíttassák meg elromlott készülékeiket.

Interjú-készítés (Szlovénia)

Iskolások készítenek interjút az iskola dolgozóival a hulladék keletkezéséről. Ezeket összegezve a saját ötleteikkel kiegészítve készítenek egy öko-spórolási tervet az iskola számára.

Bútorjavítás/felújítás (Málta)

Weboldal kialakítása bútorjavítási ötletekkel.

Kukák készítése hulladékból (Szlovénia)

Iskolásoknak készült feladat: hulladékból építsenek kukát. A bútorlapoktól kezdve az italos kartonig mindenféle hulladékból készült valamilyen szemetes.

 Irodai használt papír másik oldala – ovisoknak rajzpapír (Málta)

Irodáknak szóló kampány, a rontott, vagy már nem használt egyoldalasra nyomtatott papírjaikat adják óvodáknak, akik még tudnak rajzolni a tiszta oldalára.

„Nem kérünk szórólapot” matrica készítése kisiskolásokkal (Szlovénia)

Kisiskolások rajzórán azt a feladatot kapták, hogy készítsenek rajzokat a papírpazarlás és a fák védelmének témájáról. Az elkészült rajzokból a legjobbakat kiválogatták, majd a „nem kérünk szórólapot” matricára ezeket a rajzokat nyomtatták.

Uzsonnás táska – újrahasználat (Málta)

Iskolai kampány, mely a gyerekeket, tanárokat és szülőket egyaránt a hulladék csökkentésére ösztönzi. A gyerekek hordjanak uzsonnás-dobozt, zacskók, alufólia és mindenféle papír helyett.

„Odaadom, amire nekem nincs szükségem” projekt iskolákban, felajánlva segélyszervezeteknek (Szlovénia)

Jótékony célra tartott gyűjtés iskolai keretek között. A gyerekek a szülőkkel és a tanárokkal együttműködve olyan tárgyakat, ruhákat, bútorokat stb. gyűjtöttek össze, amit pl. egy hajléktalanszálló még boldogan fel tudott használni. Ezzel nem csak megelőzték a hulladék keletkezését, de a rászorulókon is tudtak segíteni.

Versenypályázat kiírása lakosoknak. Téma: hogyan tennék környezettudatossá a lakóhelyüket? (Málta)

Versenypályázat kiírása mindenki számára, hogy ők mit gondolnak, hogyan lehetne a lakóhelyüket még környezettudatosabbá tenni? A szakmai zsűri által megválasztott első három helyezett terve megvalósul, a többiek között értékes nyeremények kerülnek kisorsolásra.

Iskolások iskolaújságot szerkesztenek hulladék-keletkezés megelőzési ötleteikből (Szlovénia)

A hagyományos iskolaújság helyett az egyik kiadást a hulladékkeletkezés csökkentésének témájáról szerkesztették a gyerekek. Beleraktak különböző tippeket, jó tanácsokat, valamint további ötleteket várva játékra hívták fel társaikat. Amelyik osztály a legtöbb ötletet küldte be, ajándékot kapott.

Infó-óra szervezése közterületeken és TV-ben (Észtország)

Egy óra műsoridő a köztévékben, információk átadására. Helyi hírességek szerepeltetése, akik a környezettudatosság kialakulásának fontosságáról beszélnek, példákat mutatnak be, mindenki számára hasznos ötleteket adnak. Későbbiekben terjeszteni lehet az iskolákban is, online eléréssel, vagy DVD formátumban.

Iskolások mérik otthonukban a keletkezett étel-hulladék mennyiségét (Szlovénia)

Iskolások azt a feladatot kapják, hogy figyeljék, mennyi étel-hulladék keletkezik az otthonukban. Az eredmények tükrében megmutatni a szülőknek, hogy lehet másképp is.

Újrahasználat ötletbörze – honlap (Észtország)

Weblap: olyan felület kialakítása, ahova mindenki fel tudja tenni saját, újrahasznosítással kapcsolatos ötletét.

Művészeti hulladék-kiállítás (Szlovénia)

Hulladékból készült tárgyak, szobrok, képek stb. kiállítása.

„Nyomtass okosan” program – tájékoztató email küldése, részletekkel (Észtország)

Pdf formátumban kidolgozott reklámanyag arról, hogyan lehet céges szinten csökkenteni a hulladék keletkezésének mértékét. Cégek email adatbázisára kell átküldeni, terjeszteni az interneten stb., hogy minél nagyobb számú céghez, kisvállalkozáshoz eljusson.

Oktató szoftver kialakítása, mely bemutatja, mi lesz a szemeteddel

Egy olyan webes felület, ami helységenként beazonosítva megmutatja, az adott területen hogyan történik a hulladékgazdálkodás. Fényképekkel és videókkal együtt bemutatja a hulladék útját (hulladékfajtánként), hova kerül (lerakó, égető, válogató, újrafeldolgozó stb.), mi lesz belőle (újrahasznosítás), hogyan találkozunk vele újra (új termékek).

Régi ruhák átszabása tanfolyam (Észtország)

Kultúrházakban, idősek otthonában és egyéb közösségi színtereken megvalósult program. Összegyűjtött régi ruhákból szakképzett varrónő segítségével a ruhák felújításra és átszabásra kerülnek. Átalakítás után pedig a régi, hulladéksorsra ítélt ruhák újra viselhetővé válnak. A program nem csak az EWWR hét alatt, de egész éven át is tud működni.

Weblap kialakítása: a korábbi eredmények és ruha-átalakítási ötletek megosztása.

Iskolai komposztálás (Írország)

Minden tanteremből külön összegyűjtik a tízóraikból, uzsonnákból maradt komposztálható ételhulladékot, továbbá az iskola konyháján is fenntartanak erre a célra egy elkülönített gyűjtőedényt. Az így összegyűjtött alapanyagot az iskolaudvarban egy komposztládában komposztálják, amit a gyerekek tanáraikkal együtt rendszeresen megnéznek, miközben megtanulják a komposztálás lényegét és folyamatát.

Cégek között verseny: ki csökkenti nagyobb mértékben a hulladékát (Észtország)

Éves ismétlődésű, méréseken alapuló verseny magáncégek között arról, hogy az irodai hulladékot ki csökkenti az előző évhez képest a legnagyobb mértékben. Az eredménytől függően a cég arany-, ezüst- vagy bronz-minősítést szerezhet, melyről logóval ellátott oklevelet is kap. Ezeket felhasználhat későbbi médiakampányai során, hirdetvén a cég környezetvédelem érdekében tett munkáját. (Cégek motivációját is növeli a díj!)

Prezentációt készítés a hulladék-keletkezés csökkentésének módjairól (Szlovénia)

Középiskolások tanórai keretek között azt a feladatot kapják, hogy tartsanak prezentációt a hulladék-keletkezés csökkentésének módjairól. Pluszpontért a saját ötleteiket is beleírhatják. Később minden prezentációt átbeszélnek az órán a többiekkel.

Készíts el magad a bevásárló-szatyrod! (Észtország)

Kreatív manuális foglalkozás a gyerekekkel iskolai környezetben: régi ruhák gyűjtése, majd azt követően azokból bevásárlószatyor varrása.

Italos kartonból vár, stb. építése az iskolaudvarban (Szlovénia)

Iskolai keretek között, délutáni foglalkozásként összegyűjtött italos kartonokból várat építenek a gyerekek. Feldíszíthetik, kifesthetik, játszhatnak benne a későbbiekben.

Iskola: otthonról hozott ebéd program (Bosznia)

Szülők bevonása a projektbe. Arra ösztönözni őket és a gyerekeket, hogy hozzanak otthonról ebédet, ahelyett, hogy a kevésbé népszerű menzai ebédet dobnák a kukába.

Gyerekek, mint megbízott hulladékügynökök

Iskolán keresztül a gyerekek azt a feladatot kapták, hogy „hulladékügynökként” otthon figyeljék, a szüleik mit dobnak ki a szemétbe. Ezután visszajelentenek az iskolának és megbeszélik mit lehetett volna másképp tenni. Akciótervet készítenek és otthon megbeszélik a szülőkkel is.

Iskolai papírcsökkentő kampány – e-tárgyak használata (Bosznia)

iPad és számítógép használata, online dolgozatok írása. Főként a tanárokat érinti.

Iskolai kötényvarrás régi, használt ruhákból (Írország)

Iskolai keretek között régi, használt ruhákból kötények varrása technika órán.

Fogyatékos gyerekek hulladékból készült műveinek kiállítása (Bosznia)

Fogyatékos gyerekek iskolai keretek között hulladékból különböző dolgokat építenek tanári segítséggel, melyeket később kiállítanak.

Vállfa gyűjtő akció (Málta)

Iskolákban feleslegessé vált műanyag vállfák gyűjtése ruhaüzletek bevonásával. A vállfák újrakiosztásra kerülnek azok között, akiknek szüksége van rájuk. A többi újrahasznosítóba kerül.

Szemétgyűjtés (Észtország)

TeSzedd! szemétgyűjtési akció ötletéhez hasonló. Minimális költséggel került megszervezésre.

Bővebben itt.

Kerekasztal beszélgetések a hulladék-keletkezés csökkentéséről Youtube-on

Stúdiófelvételek készítése különböző hulladékcsökkentési és környezettudatossági témákról szakértők bevonásával. A felvételeket egy sorozat keretein belül megosztásra kerülnek a Youtube-on és egyéb videó-megosztó portálokon.

Reklám-etikai tanács (Franciaország)

Olyan etikai tanács létrehozása, amelyhez bárki panasszal fordulhat, ha egy reklámot vagy médiakampányt a környezetre nézve károsnak talál. (Természetesen csak a komoly érvekkel megalapozott reklámokról dönt a tanács.)

„Nem kérünk szórólapot” kampány (Szlovénia)

„Nem kérünk szórólapot” feliratú matricák használatának, kiragasztásának eltejesztése a lakosság körében. Másik oldalról pedig a reklámpapír kibocsátók/megrendelők részére tájékoztató küldése a következményekről, ha a reklámújságot helyeznek a matricával ellátott postaládába.

Bútor újrahasználat – honlap (Olaszország)

Online bolhapiac bútoroknak. Bútor felújítási tanácsokkal.

Gyertya-csökkentő kampány november 1-jére (Szlovénia)

Temetőkben a gyertyák összegyűjtése a sírokról Halottak napja után. Megelőzési kampány november 1-je előtt, hogy lehetőleg minél kevesebb gyertyát gyújtsanak a síroknál.

Házi komposztálás (Olaszország)

Kiadványok készítése, melyek a komposztálás előnyeire hívják fel a figyelmet, valamint tippekkel és jó tanácsokkal szolgálnak a komposztálni vágyóknak.

Bolhapiac szervezése (Szlovénia)

Bolhapiac szervezése közösségek számára, ahol feleslegessé vált dolgaikat másokkal elcserélhetik, vagy kisebb összegért eladhatják.

Maradék receptek (Skócia)

Weblap ételmaradékból készült receptekről. Bárki szerkesztheti az oldalt további saját receptekkel. Célja az ételhulladék csökkentése.

Bővebben itt.

Karácsonyi újrahasznált vásár (Szlovénia)

Karácsony előtt bolhapiac szervezése, ahol karácsonyhoz kapcsolódó termékeket (pl. karácsonyfadíszek) cserélhetnek egymással a résztvevők. A szemfülesek akár a karácsonyi ajándékokat is beszerezhetik itt.

Zéró ételhulladék Skócia (Skócia)

Átfogó médiakampány az ételhulladék keletkezés csökkentésére. Online receptgyűjtemény pontos mennyiségekkel, helyi termékekkel. Telefonos, webes alkalmazások, vásárlási segéd a szükséges mennyiség megvásárlásához, valamint a környezettudatos vásárlás szempontjainak szem előtt tartásához.

Bővebben itt.

Díj és díjátadó szervezése a legkörnyezettudatosabb résztvevőknek

Az összes környezettudatosság nevelésére irányuló kampány legkiemelkedőbb résztvevői számára díj alapítása és egy zsűri döntése alapján eldöntött díj átadása ünnepélyes keretek között.

Ételhulladék = pénzpazarlás (Írország)

Reklámkampány: étterem konyhájában étel helyett pénzt készítenek, ezzel szemléltetve a keletkezett ételhulladék mennyiségét és annak pénzbeli értékét.

Bővebben itt.

PET-palackokból madáretető készítése iskolásokkal (Szlovénia)

Iskolákban a termelődött PET-palackokból kreatív ötletekkel különböző használati tárgyak pl. madáretető készítése technika órán.

Szemléltetés kampány (Katalónia)

Óriásplakát kampány: különböző korosztályú emberek, körülöttük gondosan elrendezve egy heti/havi/évi hulladékmennyiség, amit megtermelnek. Hulladékáramonként változik a plakát.

Könyv és DVD cserélő rendezvények (Szlovénia)

Egy alkalom, amikor kis közösségek (kultúrházakban, idősek otthonában, iskolákban stb.) bolhapiac szerűen kipakolják az otthonról hozott, és feleslegessé vált könyveket és DVD-ket, amiket aztán olyanokra cserélnek, amikre még szükségük van.

Green-cook.org (Belgium)

Online receptgyűjtemény. Kizárólag olyan receptek találhatók a honlapon, melyek alapanyagai nincsenek túlcsomagolva vagy teljesen csomagolás-mentesek, helyben termelt alapanyagokból készülnek, valamint a hozzávalók pontos mennyiségekre ki van számolva, hogy ne kelljen feleslegesen vásárolni és ezáltal élelmiszerhulladékot termelni.

Bővebben itt.

Kerékpár szerelő kávéházak (Hollandia)

A Hollandiában bevezetésre került ötlet során olyan kávéházakat nyitottak, ahol kávézás közben lehetőség nyílik megjavíttatni vagy a kerékpár tulajdonosoknak saját maguknak megjavítani a kerékpárjukat. A szerszámok mindenki számára elérhetők. Későbbiek során tervezik a kávéházak kapacitásának bővítését a kerékpáron túl minden háztartási gépre is.

Bővebben itt.

Fogd diétára a kukádat! (Belgium)

Reklámkampány: Többféle reklámfilm készült az ötletből. Futóversenyen vesz részt a kukászsák, szaunában izzad, stb.

A kampány fő üzenetei:

  • tudatos vásárlás – tudd, mire vagy mennyire van szükséged;
  • csomagolási hulladék csökkentése;
  • szavatossági idő.

Bővebben itt.

„Need a bag”kampány

A kampányban résztvevő boltokban és áruházakban műanyag-szatyor gyűjtéseket végeznek, ahová bárki visszaviheti az otthon felgyülemlett nejlonszatyrait. A kampány során a vásárlóknak ezek közül a szatyrok közül adnak az eladók, így nem kerül a forgalomba még több, új nejlonszatyor. Ezáltal kevesebb hulladék keletkezik.

Hulladékszörny (Franciaország)

Hulladékból épített, szörnyre hasonlító hulladékkupac, melyről többféle reklámfilm készült. Koncepció: a hulladékszörny megjelenik ott, ahol a hulladék keletkezik, és megrémíti az embert pl.: szupermarketben, addig nem távozik, amíg a felesleges és túlcsomagolt termékeket vissza nem teszik a polcra. Hulladékkal kapcsolatos információs pultoknál, konferenciákon kiállításra is kerül, mint szemléltető eszköz. Mellette kiírva, hogy összesen mekkora mennyiségű hulladékból épült, és ezt a mennyiséget egy ember mennyi idő alatt termeli meg átlagosan.

Bővebben itt.

Textil, ékszer és bútor workshop mindenkinek (Málta)

Közösségek (kultúrházak, idősek otthona, iskolák stb.) számára szervezett workshopok, ahol hozzáértők és animátorok segítségével mindenki az otthonról hozott elromlott/eltörött/elszakadt javításra szoruló darabjait elhozza, majd szakértő kezek felügyelete mellett saját maga megjavítja.